Így született meg a Marokbaba
A Marokbaba egyszerre játék és fejlesztő eszköz: ötvözi a természetes tanulást, a kötődő nevelés elveit és a Montessori-szabadságot. Nemcsak a gyerekek idegrendszeri fejlődését támogatja születéstől az iskolakezdésig, hanem a szülő-gyerek kapcsolatot is erősíti. Kincses-Kádár Lídia és Bárdi Dorina, a Marokbaba megálmodói arról mesélnek, hogyan született a játékcsalád, milyen szakemberek segítették a módszertan kialakítását, és hogyan lehet mind a szülők, mind a pedagógusok számára valódi kapaszkodó a mindennapokban. – írta meg a moderniskola.hu.
Hogyan született meg bennetek a Marokbaba ötlete, és mikor éreztétek először, hogy ebből tényleg valami nagyobb dolog lesz? Kik a célcsoport és milyen területeken nyújt segítséget a gyerekek számára?
Amikor Luca a kislányom megszületett sokat gondolkodtam azon hogy milyen nehéz lehet egy gyereknek, mert képességei már vannak, de készségei még nincsenek. AZ UNICEF KUTATÁSA SZERINT MINDEN 3. GYEREK, AKI KEZDI AZ ÓVODÁT ÉS AZ ISKOLÁT, RÉSZKÉPESSÉG HIÁNNYAL KÜZD! ÉS KIHEZ FORDULHATNA EGY GYERMEK, HA SEGÍTSÉGRE SZORUL? A SZÜLEIHEZ! Fiatal szülőként azt vettem észre hogy nem csak a gyerek eszköztelen, hanem a szülő is. Amíg a világ a miérteket kereste, mi Bárdi Dorina reddot díjas designerrel a megoldást. Azt vettem észre, hogy egyre több a hozzám hasonló, tudatos szülő, aki szeretné segíteni gyermekét az óvoda és az iskolaérettség megalapozásában, és aki aktívan keresi a módokat, hogy hogyan tud játékosan kötődni a gyermekével, miközben otthon fejleszti őt.
Nekem szerencsém volt, mert anyukám, Kincsesné Horváth Katinka nem csak csodás édesanya, hanem idegrendszer-alapozó mozgásterapeuta is. Az ő hatalmas szakmai tudását és módszertani alapjait foglaltuk egy fejlesztőeszközbe és egyben játékba, ami kapaszkodó nem csak a gyermeknek, de a szülőnek is a nagy világban.

Azt írtátok, hogy a módszertant rengeteg szakember közösen alakította. Mit adott hozzá a gyógypedagógus, a logopédus vagy éppen a babaúszás szakértője?
Miután megnyertük a Nemzeti Tehetség Program Start fődíját, a Steps and Play fejlesztő platform és a Stilianos korai fejlesztő babauszoda hálózat szakemberei tesztelték a Marokbabákat. MINDENKI BELEADTA AZT, AMIT TUDOTT: A GYERMEKPSZICHOLÓGUS JAVASLATA AZ VOLT, HOGY AZ ARCOKON NE JELENJEN MEG ÉRZELEM, ÍGY A GYERMEK EGY FOGLALKOZÁS SORÁN ELJÁTSZHATJA, RÁVETÍTHETI AZ ÉRZELMEIT. A logopédus javaslata szerint a régies, magyar szavakból inspirált nevek úgy alakultak, hogy az a leginkább segítse a gyermeket a beszédindulásban, a szókincs fejlesztésében. A védőnő meglátása az volt, hogy a babákhoz tartozó szülői segédletben legyen hely jegyzetelni a fejlődés menetéről, ezzel könnyítve a védőnői háló munkáját.
Azóta 33 ezer ember csatlakozott hozzánk, akiknek a hangját eddig nem hallották elegen! 3 ezer intézmény és 2 ezer gyermekorvos jelezte, hogy szeretne Marokbabát. Ez volt az a pont, ahol Dorinával libabőrösek lettünk, és ahol elkezdtük érezni, hogy itt többről van szó. Több ezer szakember, fejlesztő, pedagógus keresett fel bennünket és építette be a Marokbabákat saját módszertanába.

Ma pedig azt mondhatom, rengeteg gondolat és rengeteg csodálatos szakember közös módszertana van zárványként a Marokbabákban. AZ EURÓPAI UNIÓ 27 TAGÁLLAMÁBAN ISMERTÉK EL A MAGYAR FEJLESZTŐPEDAGÓGUSOK KÖZÖS INNOVÁCIÓJÁT, A MAROKBABÁT, ÉS MI ZÁSZLÓNKRA TŰZTÜK, HOGY AZ EGÉSZ VILÁGBAN MEGHALLJÁK: A MAGYAR FEJLESZTŐPEDAGÓGIA CSODÁLATOS!
A Marokbabák négy korcsoporthoz kínálnak játékokat és feladatokat. Van olyan gyakorlat, ami szerintetek minden szülőnek és pedagógusnak kedvence lehet?
A fejlesztőeszközhöz 4 korcsoport számára készült segédlet, az összebújva, kapaszkodva, ölelgetve és kézenfogva. Mindegyik korcsoport az életkornak, vagy inkább fejlettségi szintnek megfelelő fejlesztő feladatot foglal magába 3 területen, érzelmi értelmi és mozgásos területen. Kérdőn nézek Dorinára, neki melyik a kedvence, mert nekem rengeteg van. Dorina, aki életre hívta a karaktervázlataimat rám kacsint, megvan! Csuri formatervét az apukám ihlette, ő is egy kedves, nagy és erős mackóra hasonlít nekem. Csurival nagyon könnyű a kéztő izmok erősítése, a kezemmel körbefogom, a hüvelyk és kisujjamat a hóna alá teszem, és sorban emelem az ujjaimat. – mondja Dorina
De például Táplit, ha három ujjal nyitom és csukom össze, pont azok az izmok erősödnek, amik ahhoz kellenek, hogy a gyermek később a ceruzát ne vésse a papíron, de ne is legyenek a vonalak túl halványak. VANNAK GYEREKEK, AKIKNEK EZ A KÉSZSÉG HIÁNYZIK AHHOZ, HOGY MEGMUTATHASSÁK MILYEN TEHETSÉGESEK! SZÁMTALAN SZÜLŐ ÉS PEDAGÓGUS VAN AZ ORSZÁGBAN, AKIK EBBEN MÁR EGY KÉZZEL FOGHATÓ, KOMPLEX ESZKÖZZEL SEGÍTHETIK A GYERMEKEKET! HIHETETLEN!
Nagyon különleges, hogy minden Marokbabának saját neve és „személyisége” van. Mit tapasztaltok, a gyerekek hogyan kötődnek ezekhez a figurákhoz?
Rengeteg visszajelzést kaptunk arról, hogy a gyerekek (és meglepő módon szülők is) mennyire kötődnek a babákhoz. Több ezren már akkor fejből tudták Pesze, Csuri, Kófic és a többiek neveit, és a hozzájuk tartozó verseket, mikor még csak prototípusaink voltak! Erre elképesztően büszkék vagyunk. Azóta több kisgyermek kapaszkodik már marokbabákba, A LEGMEGHATÓBB TÖRTÉNETEK EGYIKE PÉLDÁUL RAMIZÉ, AZ AUTISTA KISFIÚÉ, AKITŐL HETEKIG NEM TUDTÁK LEVENNI A MŰTÉTJÉHEZ SZÜKSÉGES VÉRT, AZÓTA A MAROKBABÁKNAK (ÉS A CSODÁLATOS ASZTALOS JULIANNÁNAK) KÖSZÖNHETŐEN SIKERÜLT, SIKERÜLT A VÉRVÉTEL ÉS SIKERÜLT A MŰTÉT IS!

A pedagógusoknak különösen fontos, hogy szabadon alakíthassák a feladatokat. A Marokbaba módszertana nyitott módszertan, vagyis számítotok a pedagógusok tudására, szakmai meglátásaira. Hogyan segítitek a kollégákat abban, hogy a saját módszereikhez illesszék a Marokbabát és ti hogyan tudjátok felhasználni a pedagógusoktól kapott visszajelzéseket?
FONTOS VOLT SZÁMUNKRA, HOGY MEGHAGYJUK A PEDAGÓGUSOK SZABADSÁGÁT, MERT HISSZÜK, HOGY RENGETEG CSODÁS KREATÍV SZAKEMBERE VAN ENNEK AZ ORSZÁGNAK! Létrehoztuk a Marokbaba klubot, és mindenkit szeretettel bátorítunk, hogy csatlakozzon! Itt mindenki szabadon oszthatja meg ötletét, tapasztalatát és saját módszertanát, amire hihetetlenül kíváncsiak vagyunk! Mi hiszünk a paradigmaváltásban, és minden szakembert, partnert bátorítunk, hogy csatlakozzon hozzánk!

Mit kapnak a szülők és a pedagógusok tőletek gyakorlati segítségként (pl. útmutatók, mintafeladatok, videók, képzések), hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a babákból?
Anyukámtól tudom, a szülő milyen sokat tehet az otthoni fejlesztéssel azért, hogy gyermeke később biztonsággal állja meg helyét a nagyvilágban. A NÉGY KORCSOPORTRA BONTOTT SEGÉDLET 36-36 FEJLESZTŐ FELADATOT TARTALMAZ AZ OTTHONI FEJLESZTÉSHEZ, EGY ÁLTALÁNOS LEÍRÁST AZ ADOTT KOROSZTÁLY NEHÉZSÉGEIRŐL, FEJLŐDÉSÉNEK MENETÉRŐL. ÉS AMI NEKEM A LEGINKÁBB HIÁNYZOTT, GYAKORLATI TIPPEKET ÉS ÉRZELMI TÁMOGATÁST AD A SZÜLŐKNEK!
Rengeteg tervünk van, hogy a Marokbabák világát együtt egy folyamatosan bővülő fejlesztő univerzummá tegyük, de ehhez ti is, kedves olvasók mind-mind kelletek!
